Gratis bezorging vanaf 75,-                    Snelle bezorging                    Veilig betalen                    Uitstekende klantenservice  

 

 

Gratis bezorging vanaf 75,-                    Snelle bezorging                    Veilig betalen                    Uitstekende klantenservice  

 

 

Slaapproblemen en CBD

Categorie Filter


Moeilijk in slaap komen, moeite met doorslapen, piekeren, vroeg wakker worden, onrust of angstgevoelens: een grote groep Nederlanders kampt met slaapproblemen. Goede slaap is niet alleen belangrijk om goed te functioneren, maar ook om gezondheidsschade te voorkomen. Chronisch slecht slapen vergroot namelijk het risico op het krijgen van ziektes en aandoeningen. Maar slecht slapen zorgt ook voor verminderde energie, concentratie- en geheugenproblemen en prikkelbaarheid. In het rijtje van natuurlijke middelen die geprobeerd worden om toch de slaap te vatten, staat CBD olie steeds hoger.

Afhankelijk van wie je het vraagt, melden mensen dat CBD een stimulerend of kalmerend effect heeft. De voorzichtige conclusie is dat CBD de een wel en de ander niet direct helpt om beter te slapen. Dat verschilt van persoon tot persoon. Maar ook doseren speelt een grote rol. Hoewel er zeer weinig data is over CBD doseren, suggereert onderzoek tot nu toe dat CBD bij hogere doseringen een kalmerende werking heeft. Bij lagere doseringen heeft CBD juist een stimulerend effect. Maar echt onderzocht, is dit niet.

Het zijn met name de vrouwen die slaapproblemen hebben, zo blijkt uit een onderzoek van de Hersenstichting. Daarbij werd slaapdata van maar liefst 140.000 mensen uit 34 bestaande Nederlandse bevolkingsonderzoeken van de afgelopen 25 jaar bekeken. Vrouwen slapen over het algemeen iets langer dan mannen, maar komen wel moeilijker in slaap, hebben meer moeite met doorslapen en gebruiken meer slaapmedicatie dan mannen, zo bleek uit dit onderzoek.

Realistisch gezien is CBD ook geen slaapmiddel. Het bestanddeel blinkt wel uit als angstremmer, stressverlager en pijnstiller. Het is meer de rustgevende werking van CBD olie die jou helpt om makkelijker en sneller in slaap te vallen. CBD olie maakt de geest rustiger en is vergelijkbaar met een natuurlijk kalmeringsmiddel. Wanneer jij meer gekalmeerd in bed ligt is het makkelijker om in slaap te vallen. Met name de dosering lijkt hierin een rol te spelen. Een lage dosering geeft energie en een hoge dosering helpt bij slapeloosheid. Dit blijkt ook uit een studie die in 1981 verscheen in de Journal of Clinical Pharmacology. Een dosering van 160mg CBD was volgens de publicatie een effectiever slaapmiddel dan een placebo.

Het kan ook zijn dat je slecht slaapt doordat je last hebt van angstgevoelens. Dan kan CBD een positieve invloed hebben op jouw slaap, zo blijkt uit een onderzoek gericht op de effecten van CBD op slaap en angst. Uit dit onderzoek bleek dat 80% van de deelnemers minder angst ervaarde met 25mg CBD per dag. Maar liefst 66% gaf aan beter te slapen dankzij CBD.

Het is daarom veel aannemelijker dat beter slapen door CBD een gevolg is van de andere effecten. Ga maar na. Als je minder angst, stress en/of pijn ervaart slaap je beter. En als je beter slaapt stimuleer je een opwaartse spiraal die maakt dat jij je elke dag een stukje beter voelt. Gebruik je CBD en slaap je sindsdien minder goed? Neem je laatste dosis dan eerder. Bijvoorbeeld bij het avondeten en daarna niet meer. Of neem ’s avonds een kleinere dosis of een dosis met een lager percentage CBD. Realiseer je dat ieder mens anders is. Hierdoor werkt CBD bij iedereen net even anders. Er bestaat dus geen gebruiksvoorschrift die voor iedereen geldt. Het is een kwestie van uitproberen. 

Natuurlijke middelen

Natuurlijke middelen als melatonine, kamille en valeriaan worden al jaren verkocht in de strijd tegen slapeloosheid. Relatief nieuw in dit rijtje is cannabidiol, oftewel CBD-olie als natuurlijke rustgever. In het endocannabinoïde systeem in de hersenen produceert het brein een soort lichaamseigen marihuana: endocannabinoïde 2-AG (arachidonoylglycerol), een door eiwitten aangemaakte stof die dezelfde werking heeft als THC, de actieve component in marihuana. Het brein produceert nog een ander soort lichaamseigen marihuana, namelijk anandamide. Wat de rol van beide stoffen precies is, is niet duidelijk, maar hieronder vallen de regulatie van de eetlust, pijnsensatie, geheugen en angsten. En een tekort eraan kan klachten als concentratiestoornissen, slapeloosheid en rusteloosheid tot gevolg hebben.

Hoe werkt CBD?

De hennepplant – waarvan CBD-olie gemaakt is - bevat allerlei stoffen, waaronder cannabinoïden. Cannabinoïden worden ook in het menselijk lichaam aangemaakt en zijn belangrijk voor bovengenoemde endocannabinoïden. Dit betekent onder andere dat je lichaam de cannabinoïden uit hennep goed en snel in zich opneemt en het lichaamseigen endocannabinoïdenniveau op die manier aanvult. Dat zorgt ervoor dat je makkelijker in slaap valt, langer doorslaapt en dat de slaapkwaliteit verbetert. Daarnaast is de CBD van invloed op de hele slaapcyclus; het verhoogt de diepe derde slaapfase en vermindert de duur van de REM-slaap. De derde slaapfase zou de belangrijkste fase zijn voor degenen die lijden aan een slaapstoornis.  Een kortere periode van REM-slaap is in verband gebracht met een vermindering van symptomen van depressie. Veel gebruikers van CBD geven bovendien aan meer ontspannen en beter te slapen en minder moe te zijn gedurende de dag, wat hun energieniveau ten goede komt. 

Bijwerkingen

Hoewel er nog meer wetenschappelijk onderzoek nodig is naar de werking van het endocannabinoïde systeem lijkt CBD in ieder geval een natuurlijk alternatief voor de slaapmiddelen op recept. CBD geeft over het algemeen geen bijwerkingen en kan door vrijwel iedereen gebruikt worden. Alleen vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven wordt gebruik afgeraden, simpelweg omdat hier nog geen onderzoek naar gedaan is. Het kan wel even duren voor je effect merkt, dus geef het een paar weken de kans en experimenteer eventueel iets met de dosering: de één heeft genoeg aan twee druppeltjes per dag en een ander kan wat meer nodig hebben. Overdosering is zeer onwaarschijnlijk, dus je kunt rustig testen of een hogere dosering bij je past. Als je geen effect merkt, stop er dan ook weer mee; CBD werkt helaas niet voor iedereen.

Advies van de Hersenstichting

Er zijn natuurlijk ook andere factoren die kunnen helpen als je last hebt van slaapproblemen. Wel kunnen de volgende tips ervoor zorgen dat je minder last hebt van je slaapstoornis.

  •         Ga elke dag op dezelfde tijd naar bed.
  •         Sta elke dag op dezelfde tijd weer op.
  •         Blijf fit en beweeg regelmatig.
  •         Sport overdag, niet ’s avonds voor je gaat slapen.
  •         Ontspan voordat je gaat slapen (een boek lezen, muziek luisteren, mediteren)
  •         Drink niets met cafeïne na 15:00 uur.
  •         Drink geen alcohol voordat je gaat slapen.
  •         Eet niet te veel voordat je gaat slapen.
  •         Zorg voor een koele, stille slaapkamer.
  •         Beperk je schermtijd voordat je gaat slapen (smartphone, laptop).

Gebruikte bronnen: Gezondheidsnet, Hersenstichting, Mediwietsite en Betternights.